ETUDY – EMOCE

DRAMATICKÁ VÝCHOVA A ŠKOLA DIVADELNÍ IMPROVIZACE

ETUDY – EMOCE

Etudy: Zlost, vztek, běs

Úvod: Jednotlivé emoce od sebe nelze v mírném projevu vždy dobře rozeznat. Je to stejné, jako když namícháme světle modrou a světle šedou barvu. Na první pohled nám přijdou stejné. U smutku a zlosti to může vyznít jako rozmrzelost, která se probarví a postupným přidáváním té, či oné barvy.

Malá zlost – stavění z lega

S kamarádem sedíme na koberci a stavíme si z lega, které patří mně (tj. dítěti, co hraje emoci). Každý stavíme něco svého. Hledám jednu určitou kostku a zjišťuji, že ji použil kamarád. Je uprostřed domu, který staví, což mě trochu naštve. „Dej mi ji, je to přece moje lego! Kamarád, nedám, já ji taky potřebuju!
Zadání: Situaci rozehrají děti ve dvojicích

Střední zlost – Honza zkazil hodinu bez učení

Učitel slíbil, že když budou děti hodné, nebudou se poslední hodinu učit, ale půjdou na výlet. Všichni se snažili, ale spolužák Honza otravoval celou hodinu a učitel neustále říkal, že ho naposledy varuje a jestli toho nenechá, zkazí to celé třídě. Honza řekl, že je mu to jedno a vyplázl na učitele jazyk. Učitel se naštval a řekl, že poslední hodinu se nikam nejde. V tom zazvonilo, učitel odešel ze třídy. Zadání: Hra ve dvojicích, jeden je Honza, druhý naštvaný spolužák, který Honzovi vynadá.

Velká zlost – Ukradené peníze na táboře – 2. část

Jeli jste na tábor, kde jsou samé neznámé děti. Spřátelili jste s jedním dítětem, stali se z vás nejlepší kamarádi. Po týdnu se tomu dítěti ztratily peníze. Obvinilo vás před celým táborem, protože o skrýši jste věděli jen vy. Vedoucí šel prohledat vaši chatku. Nakonec peníze našel u bývalého „nejlepšího kamaráda“ v kufru mezi ponožkami. Obvinil vás neprávem před celým táborem a přitom si za vše mohl sám. Máte opravdu velkou zlost.
Zadání: Učitel v roli, dítě hraje s fiktivním partnerem „nejlepším kamarádem“. Místo partnera využije zástupný předmět – židle, plyšák, mikina…

Etudy – Smutek / špatná nálada / strach / obavy

Rozehrávání etud: Smutek / špatná nálada / strach / obavy

Malé zklamání, otrava – autodopravce a tričko

Dítě ví, že dnes má přijet autodopravce, který přiveze nové tričko, které máma objednala přes internet. Zazvoní zvonek a dítě běží otevřít. Místo dopravce tam stojí kamarád, který jde na návštěvu.

Velmi špatná nálada/rozčarování – dovolená u moře

Dítě mělo s rodiči k moři. Maminka však měla autohavárii a leží v nemocnici se zlomenou nohou. Dítě se k moři velmi těšilo a první co řeklo bylo: Zatraceně, tak to nepojedeme k moři. Tatínek se velmi rozčílil a vyčetl dítěti, že je hrozný sobec. Že má být smutné z toho, že je maminka v nemocnici a ne z toho, že nepojede k moři. Dítě je smutné z toho, že zklamalo tatínka svými pocity.

Očekávaný strach – bojovka

Jste na bojovce, jdete po louce po svíčkách. Tušíte, že na vás někdo bafne. Víte, že to bude někdo z vedoucích, ale stejně máte strach. Taky, že bafne…
Zadání: Půlka dětí jde poslepu, druhá půlka bafá

Nepříjemný pocit – tábor, ztráta peněz

Jeli jste na tábor, kde jsou samé neznámé děti. Spřátelili jste s jedním dítětem, stali se z vás nejlepší kamarádi. Po týdnu se tomu dítěti ztratily peníze. Obvinilo vás před celým táborem, protože o skrýši jste věděli jen vy. Vedoucí chce jít prohledat vaše věci. Vy víte, že jste nic nevzali, ale máte strach – kdo mi bude věřit? A co když to na mě někdo narafičil?
Zadání: Hromadná obhajoba, já to nebyl, nebo není nutné mluvit, každý podle sebe.

Etudy – radost

1) Radost/dobrá nálada

Imaginace: Děti si lehnou na podium a zavřou oči. Lektor vypráví: Představte si příjemné sobotní ráno. Ležíte v posteli, nemusíte nic dělat. Do okna svítí příjemné podzimní slunce.
Co bude vaším hereckým úkolem? Až vstoupím v roli vašeho rodiče a řeknu – Pojď za námi na snídani. Máma upekla bábovku a na stole máš teplé kakao – tak otevřete oči a z vašeho celého těla musí být cítit pohoda a příjemné rozpoložení.
Jdeme na to. Učitel v roli: Vstávej a pojď za námi na snídani. Máma upekla bábovku a na stole máš teplé kakao.
Děti se protahují a hrají „sobotní ráno.“
Zadání: Učitel v roli, každé dítě hraje samo za sebe

2) Radost ze hry / vzrušení ze hry

Hra na schovku. Učitel pyká do sta, ostatní se jdou schovat do imaginárních schovek. Máme radost z toho, jakou máme schovku, tady mě nenajde!
Zadání: Učitel pyká, poté hraje „hledání“. Úkolem je zahrát vzrušení ze hry, které doprovází radost.

3) Velká radost – výhra v loterii

Vysvětlit, co je to stírací los. Když setřete tři stejné symboly, v našem případě sluníčka, vyhráváte deset tisíc korun. Můžete si koupit super telefon, počítač, kolo atd. (Děti doplňují).
Zadání: Každé dítě hraje samo za sebe podle instrukcí.
Nejprve děti setřou jedno políčko – ještě nic moc.
Druhé políčko – druhé sluníčko – Tak to už začíná být zajímavé.
Třetí políčko – sluníčko – Hurá!!!