BOMBA, MEDVĚD, POVODEŇ, ZAHRAJ!

DRAMATICKÁ VÝCHOVA A ŠKOLA DIVADELNÍ IMPROVIZACE

BOMBA, MEDVĚD, POVODEŇ, ZAHRAJ!

Bomba? Lehni si na zem! Medvěd? Schovej se! Zahraj list ve větru! Teď!

PRAVIDLA

Děti plní do určeného času vylosovaný zadaný úkol (počítání do pěti). Kdo úkol nestačí splnit, vypadává na jedno kolo. Časový limit je počítání do pěti s proměnlivou rychlostí. U hereckého úkolu se čas nastavuje podle obtížnosti.

TYPY ÚKOLŮ

Mladší děti mají plní pouze základní zadání Bomba, medvěd, povodeň, s přibývajícím věkem přidáváme i další úkoly.

  • Bomba – dítě si musí lehnout na břicho a rukama si přikrýt hlavu
  • Povodeň – dítě musí na něco vylézt
  • Medvěd – dítě se musí schovat tak, aby ho učitel neviděl
  • Hromada – Děti naskáčou na jednu hromadu – u početnějších skupin zadáme počet hromad (max. 5 – 6 dětí na jednu hromadu).
  • Herecké zadání – Vymýšlí učitel, níže jsou vypsané možnosti
  • Oheň – dítě se musí schovat někde v rohu
  • Pštros – Dítě schová hlavu do písku, zadek mu kouká ven (hlavou se dotýká země, zadek mu trčí do vzduchu)
  • Meleme, meleme kávu – Děti se chytí za palce a společně odříkají – Meleme meleme kávu, pro dědka i bábu, všechny zrnka pryč!
  • Lev – Děti se rozdělí do dvojic, které se honí. Do pěti vteřin musí vědět, kdo je baba a kdo utíká. Kdo nemá dvojici vypadává, kdo neběží vypadává.
  • Mexická vlna – Všichni doběhnou na pódium a udělají mexickou vlnu.

TYPY PRO HERECKÉ ZADÁNÍ

  • Živý obraz – jednotlivci
  • Živý obraz – skupina (s rozehráním, nebo bez – každý musí hrát něco jiného, musí se domluvit 4-8 dětí v jednom obraze, podle zkušenosti)
  • Zahraj sám (všichni naráz, každý sám za sebe)
  • Zahraj ve dvojicích (děti si v rychlosti rozdělí navržené role, hrají bez přípravy)
  • Co mi běží hlavou (každý řekne, co mu běží v určité situaci hlavou, lze krátce rozehrát).
  • Zvuková kulisa
  • Živý stroj
  • Emoce
  • Zpomalený záběr (postupně lze přidávat rychlost)

PŘIPRAVENÁ HERECKÁ ZADÁNÍ

HASIČI A POŽÁRY

  • Živý obraz s rozhrátím, každý sám za sebe – Malé dítě si chce doma v paneláku v pátem patře udělat táborák a upéct si buřty.
  • Co mi běží hlavouRodič sedí vedle v obýváku, dívá se na televizi. V tom cítí kouř. Co mu běží hlavou.
  • Zahraj ve dvojiciRodič se s dítětem snaží dostat z bytu, ale nepodaří se to, protože jim v cestě stojí oheň.
  • Postupný živý obraz – Na ulici se zastavují lidé a dívají se, jak se z okna bytu valí kouř. – Děti postupně vcházejí do živého obrazu, každý ho komentuje podle sebe – max. jednu větu, nemusí promluvit. Když jsou všichni součástí obrazu, rozběhne se společná improvizace.
  • Společná scéna – Na hasičské základně se rozezvučí telefon. Hasiči mají za sebou dlouho šichtu, jsou unavení, ale vědí, že mají svou povinnost. Domluvit různé charaktery a činnosti. Kdo má jakou funkci.
  • Každý sám za sebe – Rodič s dítětem se snaží zachránit. Oba jsou v obýváku, všude je spousta kouře, dětský pokoj a chodba jsou zachváceny v plamenech, útěk z bytu není možný. Děti vymýšlí plán, co by udělaly ony.
  • Cesta hasičů k požáru – Společná improvizace. Jedno dítě je řidíč, ostatní za ní jsou hasiči, které veze. Po cestě se jim dějí různé věci (prudké zatáčky, brždění, rozjezdy, dojde nafta….) V roli řidiče se střídají všechny děti.
  • Živý obraz – Hasiči mají zcela nové zařízení na vyprošťování lidí z hořících objektů. Ukážou ho v rámci živého stroje.
  • Zpomalené záběry – Dvojice, trojice – Děti hrají zpomalené záběry z probíhající záchranné akce. Jedno dítě je komentátor, další dvě děti hrají situaci.
  • Povídání – Představ si, že jsi rodič toho dítěte, vše „dobře“ dopadlo, jste na někde na ubytovně, sedíte spolu na gauči. Jak by to asi probíhalo.

NEMOCNICE

  • Živý obraz – lékař ti po rozboru krve oznámil, že máš v sobě upíří gen (rozhrát na pět vteřin)
  • Zahraj sám – Bojíš se injekcí a doktor se pomalu přibližuje k tvé ruce
  • Zpomalený záběr – matka/otec v porodnici poprvé uvidí své dítě, na které se velmi těšil/a
  • Zahraj ve dvojicích – Pacient s rakovinou plic si jde tajně zakouřit na záchod a přistihne ho vrchní sestra
  • Zvuková kulisa – Vnímání zvuků při upadání do narkózy (všichni mají zavřené oči)
  • Živý stroj – Automatický porodnický robot
  • Živý obraz – skupina – operace mozku Billa Gatese

V KINĚ

  • Živý obraz – Začne ti zvonit mobil, ty ho nemůžeš najít a stydíš se. Živý obraz s rozehráním.
  • Živý obraz – skupina – Jeden člověk to přehnal s popcornem a colou a nyní zvrací do kelímku od popcornu. Ostatní na to reagují.
  • Zahraj sám – člověk, který se dívá na komedii
  • Zahraj ve dvojici – někdo ti zasedl místo
  • Zpomalený záběr – Člověk, který se kouká na horor)

ŽIVOT ZVÍŘAT

  • Živý obraz – Zahraj straku, která právě krade prsten z okeního parapetu a je přistižena přicházejícím člověkem. Rozehraj na pět vteřin.
  • Živý obraz – skupina – Fotograf chce udělat v ZOO skupinovou fotku šelem a zavře se s nimi do klece. Každý si vybere co představuje – lev, hyena, vlk, gepard… Děti vytvoří dva po sobě jdoucí záběry.
  • Zahraj sám – Lenochod utíká před nebezpečím.
  • Zahraj ve dvojicích – Prasata, která utekla do pole žita
  • Co mi běží hlavou – V gorilí tlupě právě nastoupil na místo šéfa nový šedohřbetý samec – to je ten, který o všem rozhoduje a patří mu všechny samice v tlupě – kluci jsou za samce, holky za samice.
  • Zpomalený záběr – Brouk, který si právě všiml, že k němu letí jazyk chameleóna. – Nejprve normálně zahrát chameleona, potom brouka.

NA KRÁLOVSKÉM DVOŘE

  • živý obraz – jednotlivci: Každý z vás si vybere jednoho člověka, kterého bude hrát na královském dvoře. Nejprve vytvořte živý obraz, na povel ho rozehrajete
  • zpomalený záběr ve dvojicích: Sluha přináší královi pod tácem jídlo. Když odklopí podnos, oba s překvapením zjišťují, že je pod ním hromada živých červů
  • co mi běží hlavou – holky: co běží hlavou královně, když ji král nadšeně povídá o svém nápadu vyhlásit vedlejšímu království válku, kluci: co běží hlavou královi, když vidí královny výraz (dopředu vybereme jeden výrazů od holek)
  • Živý stoj mistra popravčího
  • živý obraz – skupina: Královský dvůr se nechává zvěčnit na obraz.
    Každé z dětí si vybere, kým na obraze bude, role se nesmí opakovat.
    Budou následovat tři po sobě jdoucí obrazy, každé dítě zůstává ve své roli.
    1. obraz: Královský dvůr se nechává zvěčnit na obraz.
    2. obraz: Během malování učiní král vtip o tom, že královna má trochu větší břicho – reakce královny i ostatních lidí na obraze.
    3. obraz: Král se dovídá, že královna čeká miminko.

U MOŘE

  • Živý obraz – jednotlivci – Stavíte hrad a při hrabání v písku naleznete lidskou lebku.
  • Živý obraz – skupina – rodina na pláži si všimne, že okolo bohaté tetičky v moři krouží lidožravý žralok – krátké rozehrání
  • Zahraj sám – zapadá slunce, užívám si večeři s přáteli s výhledem na moře
  • Zahraj ve dvojicích – manželé chtějí jet domů, ale nemohou najít klíčky, které pravděpodobně spadly někam do písku.
  • Zvuková kulisa – šumění moře, racci atd. – se zavřenýma očima, učitel pomalu obchází ostatní, komu sáhne na rameno, ten ztichne a chvíli jenom poslouchá
  • Živý stroj – na výrobu umělých schránek pro korýše
  • Zpomalený záběr – Na obličej se nám právě přicucla medůza (normální i zpomalený.

PÍSKOVIŠTĚ

  • Živý obraz – Co všechno jde dělat na pískovišti
  • Živý obraz – skupina – Kdo jsem na pískovišti, nebo v okolí pískoviště. Každý je něco jiného.
  • Zahraj sám – dítě, které narazilo na hračku klokana a myslí si, že se prokopalo do Austrálie
  • Zahraj ve dvojicích (děti si v rychlosti rozdělí navržené role, hrají bez přípravy)
  • Co mi běží hlavou – dívám se rodiče, jehož dítě se cpe pískem, ale on to nevidí, protože se kouká do mobilu
  • Živý stroj – stroj u pískoviště na přebalování miminek
  • Emoce – dítě, kterému právě druhé dítě rozdupalo bábovičku
  • Zpomalený záběr (postupně lze přidávat rychlost) 

  • 2. ročník –  Zemědělství (Zahrada), V kině – prosinec – 2. týdenŽivot zvířat – květen – 1. týden
  • 3. ročník – škola – výuka, hasiči, cukrárna
  • 4. ročník – automobilová doprava, obchod, svět hmyzu
  • 5. ročník – školní jídelna, Královský dvůr – prosinec – 2. týdenU moře – květen – 1. týden
  • 6. ročník –  výlet do kosmu, škola – přestávka, ZOO
  • 7. ročník – olympiáda, Pískoviště – prosinec – 2. týdenNemocnice (operace, porod) – květen – 1. týden
  • 8. ročník – na stavbě: elektrikář, instalatér, zedník, na horách,  divoký západ
  • 9. ročník – Vaření, politika,  fotbalový zápas