TECHNIKY PRO VOLNOU IMPROVIZACI

DRAMATICKÁ VÝCHOVA A ŠKOLA DIVADELNÍ IMPROVIZACE

TECHNIKY PRO VOLNOU IMPROVIZACI

Obecný přehled technik pro improvizaci bez kategorií. Mezi technikami přechází hráči samostatně, nebo ve spolupráci s režisérem.

Základní techniky

  • Vyprávění příběhu
  • Hraní děje
  • Pantomima, tanec
  • Poezie a písně
  • Živé obrazy (zahájení situací, ale i modelace místnosti, krajiny atd.)

Efekty

  • Ruchy – ozvučení scény
  • Nahlížení do hlavy – scéna ve štronzu, hráč říká, co postava prožívá, co všechno by řekla, kdyby mohla atd.
  • Rozhodování – vymýšlení možností jak pokračovat v příběhu, rozhodování
  • Zpomalení/zrychlení vyprávění, pohybů
  • Práce s detailem – režisér zastaví představení, vyzve k
    – větším gestům, grimasám…
    – větší popisnosti
  • Opakování děje – přidání emocí, rozšířené zadání
  • Dabing
  • Moderátor zpráv
  • Wikipedie

nedokončený příspěvek

VOLNÁ IMPROVIZACE BEZ DIVÁKŮ

Skupina hraje příběh pouze pro sebe.

Základní techniky a efekty

  • Základ je stejný jako u hraní s diváky, navic:
  • Alej – děti utvoří dvě řady. Jeden z hráčů mezi němi prochází se zavřenýma očima a poslouchá, co mu ostatní říkají, zvuky atd.
  • Horká židle – jedno dítě sedí na židli, ostatní se ho dotazují
  • Kreslení
  • Přerušení děje – rozhovory

Rozehrávky

  • Zavřené oči – děti mají zavřené oči, začátek příběhu si pouze představují
    – slova: učitel říká slova, děti si na základě slov představují děj, pak o něm hovoří, vybírá se jeden z příběhů, který rozehrává improvizaci
    – zvuk: učitel vytváří různé zvuky, děti si představují děj/prostředí
    – hudba: učitel pouští hudbu, děti si představují děj/prostředí/nebo jen hovoří o svých pocitech
  • Inspirace výtvarným uměním
    – abstraktní obrazy
    – série náhodných fotografií
  • Inspirace pocitem
    – jaký pocit máš právě teď?
    – jaký pocit má strom před vaší školou? Jaký pocit má vítr, který právě fouká za oknem? Jaký pocit má pánvička před smažením? Na základě povídání abstrahujeme základ příběhu – nehrajeme o pánvičce, ale ptáme se, jestli někdo zažil pocit, který má pánvička. Je-li to vhodné, může si kus dětského příběhu vypůjčit a zahrát k němu alternativní pokračování